سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بچه دانشگاهی
قالب وبلاگ

هر چند زمان این مطلب بر می گردد به قبل از انتخابات ولی از آنجایی که دارای مطالبی است که شرایط سیاسی کشور در چند سال آینده با این مطلب در ارتباط است ، مناسب دانستم تا با اجازه از دوستان نشریه الحیاة بسیج درسه علمیه معصومیه روی وبلاگ بذارم.

 آیت الله مصباح

 


 

اختلاف بزرگان در چیست؟

 

بسیار عجیب است که ما گاهی بدون توجه به علل تفاوت بین مواضع دو گروه یا دو نفر به سرعت و بدون دقت یکی از این مواضع را رد کرده و سپس برای خودمان و دیگران سوال می شود که مگر آن مراجع و علمای بزرگوار در مریخ زندگی می کنند که چنین نظری دارند یا آن که بابا این مسئله که امری ساده و روشن است چرا این بزرگان که از ما انقلابی ترند مانند ما فکر نمی کنند؟

 

این مسئله بهانه ای شد تا به ریشه های عملکرد متفاوت بین جامعتین و آیت الله مصباح بپردازیم. 

 

آیا اصلا اختلافی وجود دارد؟

آیا اختلافی بین علما وجود دارد یا نه؟ آیا بین آیات مهدوی کنی و مصباح اختلافی هست؟

در برخورد با این موضوع و بیان این اختلاف دو دیدگاه وجود دارد:

 

برخی معتقدند نباید اختلاف بین بزرگان بیان شود

علما با یکدیگر اختلاف حقیقی ندارند

چرا که اولا بین علما اختلافی وجود دارد ولی ما نباید به اختلافات کوچک دامن بزنیم و آن را عمومی کنیم. در این راستا این گروه بسیاری آن چه که سبب شده است تا دو لیست اصلی انتخاباتی ایجاد شود را عملکرد شاگردان علما  دانسته و آنها را مسبب ایجاد چند لیست در انتخابات پیش رو می دانند. و علما با یکدیگر اختلاف حقیقی ندارند.

نظر دوم :

علما با یکدیگر اختلاف دارند و باید این اختلاف برای جامعه روشن شود.

گروه دوم معتقدند برای این که بتوان در این انتخابات بهترین انتخاب را داشت لازم است که فهم شود که آیا اختلافی بین بزرگان هست یا خیر؟ 

چرا که بزرگان همیشه سعی بر آن دارند تا به صورت منطقی و معقول تصمیم بگیرند پس فهم اختلاف علما منوط به شناخت ریشه های این اختلاف است. بنا براین بر ما به عنوان طلاب امری لازم و واجب است آن را بفهمیم و نباید با ساده اندیشی و بر اساس آن چه خودمان در اولین نگاه می پسندیم، تصمیم بگیریم.

 

بین علما یک اختلاف حقیقی وجود دارد

در این که بین علما اختلاف حقیقی وجود دارد و این اختلاف در تصمیم گیری سیاسی صرفا به خاطر اختلاف شاگردان نیست. شکی نیست که در ادامه مقاله به واضح تر کردن این مسئله می پردازیم.

 

آیا اختلاف بزرگان در اصول انقلاب است یا در چیز دیگر؟

بزرگان در اصول انقلاب با یکدیگر متحدند

نخست باید گفت اگر به صورت حقیقی به بررسی ریشه اختلاف میان علما بپردازیم می بینیم که هم حضرت آیت الله مصباح یزدی و هم حضرت آیت الله مهدوی و هم حضرت آیت الله یزدی همواره در طول انقلاب یار انقلاب بوده اند و بهترین تصمیمات را در طول این سال ها گرفته اند و به خصوص در طول فتنه با تمام وجود سرباز ولایت بوده اند و برای حفظ نظام همواره نهایت تلاش را از خود نشان داده اند . پس اولا بزرگان روی کلیات مسائل کاملابا هم هم فکر هستند و همه هم سرباز رهبری هستند و در طول این سال ها واقعا به طور کامل برای نظام تلاش کرده اند.

 

یکی از نشانه های این امر حضور آیت الله مصباح و شاگردان به نام ایشان -که هنوز هم شاگردی ایشان را افتخار می دانند- در مجموعه جامعه محترم و مقدس مدرسین است. این موضوع نشان دهنده آن است حضرت آیت الله مصباح با جهت گیری کلی جامعه مدرسین موافق و هم نظر هستند هر چند که مثلا در برخی از مسائل اختلاف نظر داشته باشند.

محل اختلاف بزرگان

 

اختلاف در زمان شناسی 

اختلاف در مقدمات استدلال موجب شده است تا نتیجه گیری بزرگان در مورد وظیه آنها در انتخابات متفاوت باشد و در نتیجه عملکرد آنها یکسان نباشد.

ائمه همیشه انقلابی عمل نمی کردند

 

قطعا در یک تصمیم گیری سیاسی علاوه بر تمام مقدمات منطقی و اعتقادی، باید توجه به امری بسیار مهم و تاثیر گذار داشت و آن زمان شناسی است، یعنی با حفظ تمام اصول اعتقادی در زمان های مختلف ما نیاز داریم تا با توجه به مقتضیات زمان عمل کنیم.

مثال این موارد در طول زندگی ائمه دیده می شود. مثلا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه عملکردی دارد که با عملکرد او در زمان یزید غیر قابل مقایسه است.

مثلا امام حسن با صلح بهترین کار را می کند و امام رضا با ولیعهد شدن برای مامون به بهترین نحو عمل کرده است. و این انتخاب عمل  اصلح یا بهترین کار بوده است.

 بنابراین بهترین عمل در هر زمانی  عملی است که با زمان تناسب داشته باشد. و صرف آرمانی بودن عمل باعث نمی شود تا دلیل درست بودن آن باشد.

 



برچسب‌ها:
[ چهارشنبه 91/1/23 ] [ 4:40 عصر ] [ سید طلبه ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :1
کل بازدید :26755
برچسب‌ ها
آرشیو مطالب
امکانات وب
ایران رمان